HKY:n ammattikerhoseminaari 24.-25.10.2009

HKY järjesti joka syksyisen kerhojen toimikunnille suunnatun seminaarin 24.-25.10. Mukaan oli kutsuttu ammattikerhojen- ja nuorisojaoston toimikuntien varsinaiset jäsenet puheenjohtajineen. Tällä kertaa seminaari pidettiin kaksipäiväisenä Tallinnaan suuntautuneena reissuna. Varhainen lauantaiaamu aloitettiin laivan maittavan aamiaisen jälkeen laivan kokoustiloissa Rasin Ollin valmisteleman seminaariohjelman parissa. Alkajaisiksi heräteltiin ajatuksia millaisia me suomalaiset oikeastaan olemme, miten opimme, miten toimimme eri tilanteissa tai miten meidän ehkä kannattaisi toimia.

Toisena aiheena käsiteltiin kokoustekniikkaa, aihe jota on hyvä silloin tällöin palautella mieliin, vaikkapa silmällä pitäen kerhojen omia kokouksia tai sitten yhdistyksen ja liiton ”suuremmissa mitoissa” pidettäviä kokouksia. Huomiota kiinnitettiin mm. puheenjohtajan suureen rooliin kokouksen sujuvan kulun takaamiseksi.

Ennen kuin laiva saapui Tallinnan satamaan jaettiin osallistujat n. viiden hengen ryhmiin ja jaettiin ryhmätyöaiheet, jotka koskivat niin TES esityksiä kuin HKY:n tulevaa toimintaa.

Hotelliin majoittumisen jälkeen tiivistä seminaarivauhtia pidettiin yllä em. ryhmätöillä ja niiden purkamisella. Ensimmäinen ryhmätyökysymys käsitteli TESsin päättymistä ensi keväänä ja pyydettiin tekemään kolme ehdotusta, jotka tulisi ottaa esille uusissa neuvotteluissa. Ylivoimaisesti eniten sai kannatusta ehdotus paikallisesti sovittavan palkankorotuserän poisto TESsistä. Tuosta ei kait voi muuta tulkita kuin että työnantaja ei ole toiminut kovin luottamusta herättävällä tavalla neuvotellessaan paikallisesti sovittavista eristä. Myös erilaiset lisät ja ylityökorvaukset nousivat esille. Toisessa kysymyksessä käsiteltiin mitä TES-asioita tulisi sopia paikallisesti, johon vastauksia tuli mm. ”ei mitään”, vuosiloman pitämisajankohta, työaikakin varauksella.

Kolmannen ja neljännen kysymyksen aiheissa käsiteltiin HKY:n tulevaa toimintaa niin omaa toimintaa kuin mahdollista yhteistoimintaa Kemian liiton pääkaupunkiseudulla toimivien ammattiosastojen kanssa. HKY:n jäsenistölle toivottiin mm. koulutusta/tapahtumaa henkisen hyvinvoinnin ja jaksamisen tiimoilta. Lisäksi toivottiin jäsenistölle suunnattua kylpylämatkaa tai vastaavaa.

Kemian liiton ammattiosastojen kanssa tehtävä yhteistyö voisi olla yhteiskunta vaikuttamisen saralla työelämän asioissa. Myös meidän ammattiosaston ehkäpä jopa ainutlaatuisen ammattikerhotoiminnan esittely koettiin ehkä tulevaisuudessa mahdollisuudeksi.

Seminaariin odotettiin vierailijaksi viron EAKL:n (=meidän SAK) edustajaa kertomaan viron liiton ajankohtaiskatsauksen, mutta harmiksemme tilaisuus peruuntui meille tuntemattomasta syystä.

Kaiken kaikkiaan seminaari oli varsin onnistunut, keskusteleva ja kohtuullisen positiivisesti tulevaisuuteen suhtautuva.