Pohjoismainen pääkaupunkikokous Drøbak 3.- 5.9.2009

Oslolaiset yhdistystoverit järjestivät Pohjoismaisen Graafisen alan pääkaupunkikokouksen 3.-5.9.2009. Paikkana oli Oslovuonon rannalla sijaitseva viehättävä pikkukaupunki Drøbak.

Konferenssiin osallistujat kokoontuivat Oslon keskustaan jonne matkattiin Gardemoenin lentoasemalta ”lentojunalla”. Noin viidenkymmenen kilometrin matka taittui junan heilahtelematta varttitunnissa. Kokouspaikkakunnalle kuljettiin bussilla vuonon rantoja mutkitellen ja välillä useiden kilometrien mittaisten tunneleiden läpi puskien. Maja- ja kokouspaikkana oli Reenskaug niminen hotelli missä muiden muassa on norjalainen Nobel palkittu kirjailija Knut Hamsun asustellut 1900-luvun alkupuolella.

Kokouksen ensimmäisenä asiana oli maaraporttien kuuleminen. Aluksi tukholmalaiset kirjatyöntekijät kertoivat kokemuksistaan uudessa, yhdistyneessä ammattiliitossa (GS-Facket för skogs-, trä- och grafiska bransch), joka aloitti 1.6.2009. Yhdessä metsä- ja puutyöntekijöiden kanssa he muodostavat ammattiosaston jonka järjestämisalueena on Itäinen-Sveanmaa johon kuuluvat Tukholman lisäksi muun muassa Gävle, Upsala, Västerås, Norrköping ja Gotlanti. Toimintakulttuurien erilaisuus on tehnyt alkutaipaleesta varsin haastavan.

Islannin taloustilanne on katastrofaalinen ja tulevaisuuden näkymät heikot. Kuvaavaa on, että ennen talouskriisin alkua Tanskan ja Islannin kruunujen vaihtokurssi oli yksi yhteen ja nyt yhdellä Tanskan rahalla saa 12 Islannin rahaa.

Islannin liitolla on noin 900 jäsentä. Työttömyys on vuoden aikana tuplaantunut ollen nyt 8 prosenttia.

Tanskan HK-It, Medie & Industri-liiton Kööpenhaminan ammattiosastossa on parituhatta jäsentä. 3F-liiton pakkausalaa edustavassa osastossa on nelisensataa jäsentä.

Oslon osastossa on noin 1200 maksavaa jäsentä ja eläkeläisiä on noin 1800. Suurin osa jäsenmaksuvaroista menee oman toimitalon ylläpitämiseen. Halvan työvoiman dumppaus ulkomailta, eli niin sanotut asemamaastaan lähetetyt työntekijät ovat kasvava ongelma Norjassa.

Perjantaiaamuna kuultiin tutkija Asbjörn Wahlin yleiseen maailmantalouteen liittyvä luento aina 30-luvun pörssiromahduksesta nykyiseen finanssikriisiin. Taloudellinen epäsuhta on melkoinen, kun finanssikeinottelussa ja valuutanvaihdossa pyörii 12 000 triljoonaa dollaria, niin rehellisessä työssä, eli tavarantuotannossa ja palveluissa ainoastaan 20 triljoonaa dollaria.

Fellesforbundetin sopimussihteeri Niels Killi, jonka sukujuuret ovat Suomen lapissa, piti katsauksen graafisen teollisuuden ympäristökuormituksesta Norjassa. Muuhun teollisuuteen verraten päästöt ovat varsin kohtuullisia.

Pohjoismaisen Gaafisen Unionin, NGU:n terveiset kävi kertomassa tuore puheenjohtaja Anders Skattkjær. Kansainvälinen markkinatalous tarvitsee vastavoimakseen kansainvälisen ammattiyhdistysliikkeen turvatakseen ihmisille kohtuulliset työ- ja palkkaehdot, kun poliittiset toimijat ovat siihen kykenemättömiä, oli Andersin viesti.

Luentojen päätyttyä tallusteltiin vesisateessa rantaan, mistä matkasimme lautalla vuonon keskellä sijaitsevaan Oscarsborgin linnoitukseen. 1800-luvulla rakennettu linnoitus oli vuoteen 2002 Norjan armeijan käytössä ja on nyt turistikohde. Meille näytettiin animaatio siitä kuinka linnoituksen 280 mm rannikkotykit upottivat saksalaisen laivasto-osaston lippulaiva Blüherin 9.4.1940. Tästä kiitokseksi saksan ilmavoimat kylvivät saarelle 500 kappaletta 500 kilogamman pommeja. Laiva makaa edelleen vuonon pohjalla, mutta sen polttoainetankit on tyhjennetty. Linnoitussaarelta on upeat näköalat joka suuntaan Oslovuonoa, jotka paljastuivat ihasteltaviksi vesisateen tauottua.

Lauantain päätöskeskustelussa arveltiin konferenssin tulevaisuutta. Yhteinen huolemme on siitä kuinka Pohjoismaista yhteistyötä tehdään kirjapainoalalla työskentelevien kesken liitto- ja ammattiosastofuusioiden tulevaisuuden maailmassa. Helsingin delegaation muodostivat Jan Grönlund, Pippe Heiskanen, Pertti Laitinen, Olavi Rasi, Sinikka Sonntag ja Pirjo Tynkkynen.